Als je graag gewicht wil verliezen, probeer je dan te houden aan de schijf van vijf. In deze schijf zijn alle voedingsstoffen die je nodig hebt voor een gezonde levensstijl opgenomen. Als je zorgt dat je uit elk vak een product eet, ben je verzekerd dat je alle benodigde voedingsmiddelen binnen hebt gekregen.

Vermijd extra's en snacks

Ook al is dit soms lastig, probeer ongezonde tussendoortjes en snacks echt te vermijden. Door deze vaak vettige snacks gaan veel mensen, die gewicht willen verliezen, de mist in. Probeer je dus echt te houden aan drie grote maaltijden op een dag. Krijg je nu tussen deze maaltijden door toch trek, kies dan voor een gezond tussendoortje. Laat dus het snoep en de chips staan en kies voor bijvoorbeeld snacktomaatjes, een stuk fruit of een dun soepje.

Zelf koken

Het is geen geheim dat kant-en-klaarmaaltijden niet erg bevorderlijk zijn voor de lijn. In de supermarkt wordt je er mee dood gegooid en hoe makkelijk het soms ook lijkt om voor zo'n opwarm-maaltijd te kiezen als je moe bent en geen zin hebt om te koken, moet je proberen om dit toch echt niet te doen. Als je zelf kookt kan je namelijk zelf kiezen welke producten je wil gebruiken, je hebt dus ook zelf in de hand hoe gezond je je maaltijd maakt. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor light producten en rustig aan doen met het gebruik van zout. Dus hup, haal die kookboeken uit die stoffige hoek en aan de slag.

Niet buiten de deur eten

Buiten de deur eten is ook een obstakel in de strijd tegen de overtollige kilo's. Zoals hierboven beschreven is het dus beter om zelf te koken omdat je hiermee zelf in de hand hebt wat je in een maaltijd verwerkt. Wil je toch uiteten, probeer dan gerechten met veel koolhydraten zoals pasta's te vermijden. Ook is het handig om van te voren iets kleins te eten, zoals een soepje, zo vermijd je dat je teveel eet en voorkom je dat je bij aankomst al meteen de broodmand plundert.